Dinsdag knutselen, naailes etc - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Dinsdag knutselen, naailes etc - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Dinsdag knutselen, naailes etc

Door: Nellie en Henk

Blijf op de hoogte en volg Nellie

28 Juli 2015 | Oeganda, Tororo

Vanochtend begonnen met het klaarmaken van de spullen voor het knutselen en de naailes. Om 10:00 uur vertrokken Nellie en Henk naar het CDHope huis voor het knutselen. Onderweg hadden we al een groepje kinderen om ons heen en hielden onze handen vast. Twee kindjes moesten halverwege weer terug omdat ze niet mee mochten van hun ouders. We zongen de liedjes “You are special” en dit is op de wijs van Vader Jacob en dit zongen uiteraard ook nog even. De kinderen herhaalden de woorden bim bam bom, zij vonden dit helemaal geweldig. Op het veld aangekomen bleef Henk nog even praten met Yason , die was het pad onkruid vrij aan het maken en Nellie liep naar de kinderen. Tim was de motormaaier aan het repareren met Julius. Julius had de dag daarvoor opgehaald uit Tororo (Tim had deze gebracht voor reparatie) en moesten deze nog verder fixen.
In het begin waren er al 15 kinderen en we eindigden met 40 kinderen. We begonnen met stickers plakken op een strookpapier, die later als hoofdband geplakt werd. Dit is altijd een succes, de kinderen vinden het geweldig om met een hoofdband te lopen. Daarna gingen we vingerverven, Annika, Bart en Jesper waren er inmiddels ook en zij konden ons goed assisteren. Ze mochten hun hand verven en deze op wit papier afdrukken. De kinderen genoten hiervan en na afloop lagen er heel veel vellen papier in het gras om te drogen. Annika ging nog het spel doen met parachute. Het is een groot licht doek met handvaten. Er werden ballen opgelegd en daarna pakken de kinderen op commando de handvaten en tegelijk op commando opstaan en tegelijk het doek omhoog brengen en daarna de armen strekken zodat de ballen de lucht in vliegen. De kinderen waren laaiend enthousiast. En natuurlijk ging Bart nog even met de bellenblaas aan de slag en dit blijft natuurlijk heel erg leuk.
Daarna gingen we in kijkje nemen in de nursery. We hadden meegenomen een trommeltje, mondharmonica en xylofoon. Joy vroeg aan de kinderen wat voor muziekinstrumenten het waren. De trommel werd geraden en de rest niet. Joy liet een aantal kinderen hierop spelen en de kinderen hadden hier veel lol om. Daarna werd er tandpasta uitgedeeld en kinderen zongen uit volle borst het lied dat de groep van vorig jaar heeft aangeleerd. Dit lied wordt bij het geven van gezondheidslessen gezongen. In primary 1 van teacher Agnes werd hetzelfde weer herhaald. Toen zij vroeg wie er een muziekinstrumentje wilde bespelen riep iedereen me me me …………………..
In de middag ging Nellie naailes geven. Er kwamen 23 vrouwen en Nellie hielp hen met herstelwerkzaamheden en deelde elastiek, ritsen, knoopjes en spelden uit. Daarna gingen zij een loom bandje maken. Als afsluiting natuurlijk weer zingen!
Henk ging met Julius raampjes vervangen van het CDHope huis. Er moesten 17 nieuwe raampjes geplaatst worden. Julius leerde al vrij snel hoe het glas gesneden moest worden en slaagde met vlag en wimpel voor zijn “examen” als glassnijder. Julius is een echte aanwinst voor CDHope. Hij pakt dingen goed op en toont initiatief. Henk, Nellie, Bart en Annika gingen nog op bezoek bij familie Oboth. Het was een gezellig gesprek en Nellie sprak met de vrouw des huizes nog wat woorden in het Jap en dit vond zij helemaal geweldig. Op de terugweg kwamen we nog de chairman (burgemeester) en we hadden nog een leuk gesprek met hem. Toen zij zoontje erbij kwam staan vertelde hij dat deze bloedziekte heeft en een beroerte heeft gehad. Zijn zoontje heeft nu een verlamd armpje en kan niet goed meer praten (in ons land zou hiervoor nog een goede behandeling zijn). Hij vond het goed om een foto van het gezin te maken, alleen zijn vrouw wilde niet op de foto vanwege haar vieze werkkleding. Nog even terug langs de CDHope kids om even te kletsen en te vragen hoe de examens gingen. Benja, Susan N. en Emma hebben drie weken lang examen en dit is de tweede week. Voor Tim was het blijkbaar een klusdag, want nu was bezig met de generator. We namen onze spullen mee en liepen naar het guesthouse. Om zeven uur waren wij weer in het guesthouse, waar onze kinderen een heerlijke maaltijd aan het voorbereiden waren. Het was een drukke maar gezellige dag. Nu kunnen we volop luisteren naar de muziek die wordt gedraaid omdat iemand overleden is. De dag voor begrafenis en daar na wordt er volop muziek gedraaid. Voor vannacht zouden wij graag oordopjes willen hebben!