Donderdag Queen Elizabeth Park - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Donderdag Queen Elizabeth Park - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Donderdag Queen Elizabeth Park

Door: Nellie

Blijf op de hoogte en volg Nellie

06 Augustus 2015 | Oeganda, Tororo

We pakken onze spullen in nadat we gewekt zijn met een kopje thee. Na het ontbijt vertrekken we om half acht naar het Queen Elizabeth park.
Het is ruim 4 uur rijden, maar wederom hoeven we ons niet te vervelen. De jongens zetten de rugleuning omlaag en doen een dutje. Wij kijken onze ogen uit wat er allemaal te zien is langs de weg en op de weg. Er rijden niet alleen auto’s op de weg maar ook boda boda’s ( brommers) het vervoermiddel in Oeganda. Ook rijden er fietsen en er lopen mensen , dieren zoals geiten en koeien. Bij dorpjes staan er allerlei “winkels” langs de weg en kraampjes waarin van alles te koop is zoals: groente en fruit, deuren, banken, plastic huishoud, doodskisten en ook de fietsenmaker en de slager ontbreken niet. Bij de slager hangt het vlees gewoon buiten aan de haak. Het is een hele bedrijvigheid. Spelende kinderen met een bal gemaakt van bananenblad of een buitenband van een fiets.
We komen langs een aantal crater lakes (krater meren) en lake George. Ook zijn er in het westen van Oeganda veel meer heuvels en zelfs bergen zoals de Rwenzori mountains. Op deze heuvels worden veel thee verbouwd.
We komen om over elven aan in Queen Elizabeth Park en even later staan we op de evenaar. Natuurlijk maken we de nodige foto’s. We spotten ook de eerste dieren zoals: buffels badend in een modderpoel, olifanten ,Monitorlizard, antilopen, wrattenzwijnen en de Uganda cob( hert). Om half twaalf arriveren we bij Pumba lodge. Het is een kleine lodge op een heuvel aan de rand van de savanne. We hebben 2 bandas, waar we twee nachten in verblijven. De bandas kijken uit over de savanne. We krijgen een heerlijke lunch, spaghetti en helaas voor Bart ananas toe.
Om kwart over één vertrekken we naar het Kazinga kanaal voor een boottrip. Het Kazinga kanaal is ongeveer 32 kilometer lang en verbind de twee meren lake George en lake Edward. Onderweg er naar toe, doet Byron het dak omhoog en kunnen we op de banken staan. Met ons hoofd naar buiten zie je, hoor je en ruik je ook veel meer! Zo zien we weer olifanten, antilopen, buffels en vogels allemaal behoorlijk dichtbij.
We varen twee uur lang op het kanaal en zien: nijlpaarden, nijl krokodillen, Afrikaanse visarenden, black stork en zadelbek ooievaar, mariboe, flamingo’s, Ibis, pelikaan, woodland kingfisher en de black and white kingfisher (ijsvogels) en nog meer vogels waarvan we de naam niet weten.
Op de terugweg nog een stukje gamedrive en daar zien we, weliswaar in de verte, leeuwen. Het zijn een aantal leeuwinnen en 4 welpjes. Ook ligt er nog een gedeelte van hun prooi. Met de verrekijker goed te zien op het fototoestel minder, dus maar hopen dat we ze nog een keer zien en dan dichterbij.
Het is al weer donker als we in onze lodge aankomen en gaan we lekker dineren. Onze gids Byron overnacht in de zelfde lodge en eet gezellig met ons mee. We eten een heerlijke tilapiafilet met wortel, bloemkool en courgette en gepofte aardappel. Dan gaan we lekker slapen en we halen onze tijgerprint deken van het bed, want het is nog aardig warm.