Zaterdag Leeuwen en terugreis - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Zaterdag Leeuwen en terugreis - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Zaterdag Leeuwen en terugreis

Door: Nellie

Blijf op de hoogte en volg Nellie

08 Augustus 2015 | Oeganda, Tororo

Vandaag al weer de laatste dag van de safari. Om 6 uur zitten we aan het ontbijt en om half zeven zitten we weer in het busje. We genieten van een schitterende zonsopkomst .
We rijden eerst een track van Queen Elizabeth. Het dak staat weer open en we staan allemaal op de banken. We zien een aantal voor ons bekende dieren en al snel…. leeuwen nu iets dichterbij dan de vorige keer (20 meter). Het zijn een aantal vrouwtjes en 2 welpen. Aangezien het nog vroeg in de ochtend is, is het licht niet helemaal optimaal, maar dat kan de pret niet drukken. Na een poosje gekeken te hebben rijden we weer verder. We zien een kudde Uganda cobs met jonkies echt nog heel klein, schattig! Ook zien we wrattenzwijnen met jongen. Als we even later een stuk of 5 jeeps en busjes zien staan, worden we nieuwsgierig, wat zal daar te zien zijn? Even later hebben we het antwoord: leeuwen. Maar nu echt vlakbij op nog geen 10 meter afstand. En er is ook een mannetje bij. Geweldig om te zien. We” schieten” heel wat foto’s en maken een filmpje. De leeuw ligt er ontspannen bij en gaapt even flink, zodat wij een blik op zijn indrukwekkende tanden kunnen werpen!
Maar dan staat hij op en…………….. komt onze kant opgelopen. Hij loopt vlak langs ons busje en we kunnen nu echt goede foto’s nemen. Het is al een oudje en hij heeft aardig wat littekens. We staan een aardig tijdje stil en het lijkt erop dat ook de leeuwinnen in beweging komen. Elke keer staan ze op en gaan weer liggen. Het mannetje is verdwenen en de gids verwacht dat de rest er achter aan gaat. Na een kwartier kijken gaan ze nog steeds niet op pad en rijden we weer door.
Op een gegeven moment rijden we het park weer uit en krijgen we een betere weg, asfalt met af en toe een kuil in plaats van zand en veel kuilen. We passeren dorpjes en zien ook weer het nodige buitenleven. Nu zien we ook een kliniek met op de buitenkant de tekst: Laboratorium en Scan aanwezig. Wat ons ook opvalt is dat bij de grotere plaatsen zwangerschapsklinieken staan.
We stoppen in Mbarara bij het Agip motel om te gaan lunchen. Na de lunch stoppen we bij weer een ander punt van de evenaar. Daar lieten ze zien dat aan de ene kant van de evenaar het water links om draait als je het weg laat lopen en aan de ander kant rechts om. En op de evenaar zelf draait het water niet als het wegloopt.
We reden nog een klein stukje richting het park bij lake Mboro om zebra´s te spotten, die zagen we gelukkig al gauw en we genoten een poosje van de zebra`s en maakten natuurlijk weer de nodige foto`s.
We rijden weer verder richting Kampala nog steeds over de “snelweg”. Op een gegeven moment worden we in gehaald door een vrachtwagen met hekken om de bak heen, waar een flink aantal koeien in staan en boven op ook nog een aantal mensen zitten. Als ik inzoom met de camera zie ik ook nog onderin tussen de koeien schapen staan. Maar goed dat de partij van de dieren dit niet gezien hebben.
Langs de weg staan nu ook kraampjes met tomaten en vis (tilapia. De jongens die dit verkopen pakken een stok met vissen eraan op, als ze een potentiele klant zien en lopen iets de weg op. Dit lijkt levensgevaarlijk, maar is waar hun heel gewoon.
Ook zien we kinderen en vrouwen lopen met de bekende gele jerrycan om water te halen. Mannen met een flink mes hakken/sniijden gras af langs de weg, lang leve onze grasmaaier!
Om 18.00 uur zijn we bij Adonai gasthuis en krijgen we ene heerlijk diner voorgeschoteld. Pompoensoep als vooraf, hebben we dit niet al een paar keer eerder gegeten!! Kip met een saus, rijst en groente en toe, ja je raadt het al: ananas
We kunnen lekker even douchen en om22.00 uur brengt Byron ons naar Entebbe.
Het is een drukte van jewelste in Kampala. We rijden door een gedeelte met heel veel clubs en horen de muziek, ze lopen nog wat achter met de muziekkeuze maar het klinkt goed. Bij de clubs staan heel veel kraampjes met geroosterde kip. Jesper en Bart vinden dit wel wat, lekker kippie eten na het uitgaan i.p.v.shoarma in Nederland. In Entebbe moeten we een kilometer voor het vliegveld bij een bewaakte post uit de auto. We moeten onze riemen, horloges afdoen en door een poortje lopen.
Daarna mogen we weer in de auto en rijden we naar het vliegveld waar het lange wachten begint, want het is 23.45 uur en we vliegen om 04.15 uur
De vlucht gaat deze keer keurig op tijd en zo komen we zondag om 15.20 aan op Schiphol. Onze reis zit er weer op en we kunnen terugkijken op een bijzondere en mooie vakantie.

• 11 Augustus 2015 - 21:11

Annika:

top vakantie!! Bedankt mam, pap en jesp!

• 23 Augustus 2015 - 22:35

Christine:

Leuk dat wij door jullie verslagen mee mochten op reis. En nu de foto's en de film nog .... :-)