Woensdag Chimpansee track - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Woensdag Chimpansee track - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Woensdag Chimpansee track

Door: Nellie

Blijf op de hoogte en volg Nellie

05 Augustus 2015 | Oeganda, Tororo

Op woensdag moesten we er wederom vroeg uit, namelijk voor de chimpansee track. Om half zeven werden wij gewekt met een kopje thee en na het douchen een lekker ontbijt (geroosterd brood, vers fruit, ananas, banaan en watermeloen en een eitje).
Om 7:30 gingen we op weg voor de briefing over de chimpansee track. We zagen al snel dat wij geen professionele safarikleding aan hadden.
Zo was er een oudere vrouw die een complete klamboe over haar hoofd had. En er waren er veel met speciale beenbeschermers om hun broek. Wij deden gewoon onze sokken over onze broek. De gids vroeg nog naar onze regenjas, regenjas? “de zon schijnt toch!” De track startte om 8:30 uur en we liepen onder begeleiding van een ranger (Sheila) met geweer en gids (Vincent). We liepen met ons eigen gezin en we kwamen al snel een aantal bavianen tegen. We liepen dwars door het bos heen en hadden geluk. Binnen het half uur waren de chimpansees ontdekt. Ze zaten bovenin een ficusboom waarin veel vruchten hingen. We moesten oppassen voor de poep, pis en fruit wat naar beneden kwam. Jesper werd geraakt, gelukkig door het minst ergste, namelijk het fruit. We konden natuurlijk al veel foto’s nemen, maar we moesten geduldig wachten tot zij naar beneden kwamen. Gelukkig duurde dit niet langer dan een klein uurtje en konden we goede foto’s en filmpjes maken.
De chimpansees verblikte en verbloosde niet door al die mensen met camera’s. Ze waren dit al gewend. Wij mochten niet dichter dan 8 meter naderen vanwege overdraagbare ziekten van beide kanten en natuurlijk de veiligheid. We mochten de flits van de camera niet gebruiken. De gids vertelde nog wat wetenswaardigheden van de chimpansees. Het was indrukwekkend om zo dichtbij chimpansees te zien. Een wat ouder mannetje lag gewoon de poseren en liet regelmatig zijn grote tanden zien. Om half twaalf waren we weer terug, we hadden het prima overleefd in onze outfit.

In de middag hebben we lekker gerelaxt. Henk en Nellie gingen nog een wandeling maken rond de lodge en spotte nog wat aapjes, heel veel vlinders een aantal nectar etende vogels. De lodge is zeker een aanrader. Het is niet te groot en er staan prachtige kleurrijke planten. Het personeel was super aardig en ‘’één van de mannen sprak zelfs een paar woorden Nederlands.