Zaterdag bezoek- en klusdag - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Zaterdag bezoek- en klusdag - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Zaterdag bezoek- en klusdag

Door: Nellie

Blijf op de hoogte en volg Nellie

25 Juli 2015 | Oeganda, Tororo

Zaterdag bezoekdag en klusdag
Henk en Nellie werden vanmorgen vroeg gewekt door het vogelgezang en werden hierdoor aangetrokken om vogels te spotten. Helaas vlogen zij te snel weg , maar de geluiden bleven luid klinken onder het genot van het ontbijt.
Tijdens het ophangen van de was spotte Henk zomaar opeens een heuse ijsvogel in de struiken, die Nellie snel vastlegde op de camera. Onze dag was weer goed  Henk ging met Bart en Jesper glas zetten. Vorig was dit niet gelukt want het glas was net te lang. Henk had van Patrick de Waal een glas snijder gekregen en een aantal tips om het glas te snijden. Toen ze een ruit gesneden hadden was het al weer tijd om naar Patrick en Lydia te gaan, ja er ging iets meer tijd in zitten als ze verwacht hadden. Het glas was ook ontzettend dik, volgens Bart zat er beton in. Onderweg naar Patrick en Lydia kwamen we nog een paar bekende kinderen van de sportdag tegen en Mister Lawrence een van de leraren. Konden we hem meteen de foto geven die we vorig jaar gemaakt hadden.
Patrick stond al op de uitkijk en kwam ons tegemoet, we werden hartelijk begroet door het hele gezin. Patrick en Lydia koken voor de schoolkinderen en wij hebben hen de afgelopen jaren steeds bezocht. We gingen met zijn allen binnen zitten want het was buiten in de zon erg warm. Er werden voor ons stoelen neergezet en alle buurkinderen die ook mee naar binnen wilde moesten in eerste instantie naar buiten maar slopen later weer naar binnen. Ze vroegen hoe het met de andere mensen uit Kamerik ging en we moesten iedereen de groeten doen, bij dezen dus!
We gaven hen een aantal presentjes waaronder natuurlijk stroopwafels maar ook een mondharmonica die later door het hele gezin en alle buurkinderen uitgeprobeerd werd.
We hadden een gezellig gesprek over van alles en nog wat. Patrick liet de verlichting zien in zijn huis,
een paar draadjes met een fietslampje. Als ze licht nodig hebben hangen ze er een batterij aan.
Ook vertelde hij dat de regering de huizen van binnen met spray behandeld hebben tegen de muggen. Hij zei dat als er een mug op de muur ging zitten deze meteen dood ging.
Ze hopen zo de malaria terug te dringen. Ze zongen nog een aantal liedjes voor ons waarbij wij soms mee konden zingen. Daarna kregen we nog een rondleiding. Daarna liepen we weer terug naar het CDHope huis want de mannen moesten weer verder met het glas. Ze waren net op tijd klaar voor het zaterdagmiddag programma waar wel meer dan 150 kids waren.
Henk en Nellie gingen daarna nog op bezoek bij dominee Paul en zijn vrouw Perapetwa.
Ook daar werden ze weer hartelijk begroet met een big hug en hadden we een fijn gesprek.
Paul was erg blij met de vooruitgang in Chawolo vooral de groei van de kerk en de Engelse taal ontwikkeling van de kinderen. We zaten in de huiskamer van Paul en Perapetwa want het regende een beetje. Ze wonen tot tegenstelling van Patrick en zijn gezin in een klein hutje maar hadden wel een gloeilamp deze werd gevoed door een accu . Als de accu leeg is wordt deze opgeladen bij een oplaadpunt. Deze accu wordt ook voor het opladen van de mobiel gebruikt. We namen afscheid en Perapetwa wilde Nellie niet meer loslaten. Henk zei: “zal ik Nellie hier laten”? Ja, ja zei ze!
Henk en Nellie liepen nog even naar het CDHope huis en hadden meteen een horde kinderen aan hun armen hangen. Annika was er ook en had de kleine kralen, spelletje en nagellak meegenomen.
Ze ging eerst met een aantal kids het spel “ hoedje wip” spelen en daarna ging Annika met de meiden kletsen. Daarna ging Annika met de meiden en de jongste jongens armbandjes maken.
Ook de staf wilde graag een armbandje maken. Als laatste kregen de meiden nog roze nagels.
Sommige wilde maar de nagels van een hand, want Miria zei, dat het soms niet mocht op school
En daarom niet de nagels van haar schrijfhand lakte. Toen we bij het gasthuis kwamen kwam ons een heerlijke etenslucht tegemoet. Wat bleek Bart en Jesper hadden niet alleen met cement de scheuren en gaten in de veranda gevuld maar ook de pannen met een heerlijke pasta!

• 26 Juli 2015 - 04:42

Bert Van Vreeswijk:

Wouw. je waant je weer terug i Chawolo als je jullie verhalen leest. Erg leuk.
    Wat wij opvalt is dat twee gezinnen met licht bezig zijn. misschien Anita toch maar eens vragen een licht project voor Chawolo op te zetten, zij verdiepte zich in 2012 al in de waka waka verlichting.

Vel plezier daar!!

• 26 Juli 2015 - 11:43

Floor Noud:

wat een mooie verhalen hebben jullie. Leuk om te lezen en leuk om te horen dat jullie het zo naar je zin hebben en dat de kids allemaal achter jullie aan lopen ( niet anders dan normaal hahha)
    De lampen zijn veilig aangekomen alleen jammer dat ze op maandag werden afgeleverd :(
    Jullie krijgen allemaal een dikke knuffel van Floor en Noud

• 26 Juli 2015 - 18:19

Rosanne H:

Wat leuk om al jullie verslagen te lezen! Het voelt alsof ik er zelf weer bij ben en het opnieuw beleef. Ook leuk om te lezen dat dominee Paul een grote vooruitgang ziet in het dorp. Dat is immers waarvoor iedereen die Chawolo de afgelopen jaren bezocht heeft, het gedaan heeft. En natuurlijk ook nog om genoeg andere dingen :)

Veel plezier nog met z'n allen en doe iedereen in het CD-hope house en alle andere kinderen de groeten! In het bijzonder Dennis Waswa (sponsorkindje van Alex, Tobias en mij!)

• 26 Juli 2015 - 18:51

Jans:

Hoe gaat het met julie ik ben weer aan het logeren inhet ziekenhuis oude kwaal
    Maarverder gaat het goed ik lees elkedag julie verslag
    Morgen mag ik misschien al weer naar huis groeten ma