Vrijdag sportdag - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Vrijdag sportdag - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Vrijdag sportdag

Door: Nellie en Henk

Blijf op de hoogte en volg Nellie

24 Juli 2015 | Oeganda, Tororo

Vandaag was het geen luie vakantiedag. We moesten om 08:00 aan de slag met de sportdag! Gisteren hadden we de indeling per onderdeel besproken en we gingen meteen aan de bak. In de ochtend was het nog een heerlijke temperatuur om te sporten, maar al snel werd het ’smoking hot’.
Bart zat in het paarse team samen met oa. Innocent, Vivian, Esther, juf Jane, mister Henry, Okoth. Annika zat in het blauwe team met oa. Priscilla, Joy, Winnie, Oboth, Miria. Henk en Nellie zaten in het rode team met oa. Mister Barnabas (headteacher), Julius, Catherina Amita, Suzan K, Odoi Richard. Jesper zat in het groene team met de familie Omalla, Dennis Waswa, Brenda de vrouw van Julius, Risa, Elphas ook wel Elfast genoemd. Elk team was verdeeld in staf mannen en vrouwen, senior jongens en meisjes, junior jongens en meisjes. Aan elke wedstrijd namen dus vier leden per team mee.
De sportdag begon met de cross country. 2 mannen en 2 vrouwen (staf en senior) van elk team moesten een stuk hardlopen van het dorp Luigingi naar het CDHopeHome en daarna nog een ronde afleggen op het CDHope terrein. Op het terrein waren lijnen getrokken en het leek op atletiekbaan. Dit gold ook voor de 100 meter sprint die tegelijk begon. Annika, Bart en Jesper deden hieraan mee en Jesper was de beste in zijn serie en versloeg de kampioen van Chawolo. Na het onderdeel sprinten kwamen de eerste van de cross country onder luid gejuich binnen. Het volgende onderdeel was zaklopen waar Henk aan deelnam en Annika met Priscilla in de zak. Daarna was de waterrace, waarin een flesje water gevuld moest worden en op je hoofd naar de overkant moest brengen. Er vielen regelmatig flesjes van het hoofd waar natuurlijk veel om gelachen werd. De tree legged race, bij dit onderdeel werden beide middelste benen aan elkaar werden gebonden en zo moest je met z’n tweeën naar de overkant lopen, dit was natuurlijk een komisch gezicht.Het soda drinken stond nu op het programma. Het leverde leuke taferelen op, maar niemand kon het record van Frits van vorig jaar verbreken. De egg race, waar Nellie mee deed, was extra moeilijk gemaakt voor de ouderen. Zij moesten de lepel in hun mond houden. Daarna gingen we met z’n allen lunchen. We aten rijst met pindasaus en dit smaakten goed ondanks dat het er niet uit zag. Na de lunch stonden de estafette mix relay, voor de jonge deelnemers 1 ronde en voor de rest twee rondes op het programma. Daarna achteruitlopen en het één na laatste onderdeel was short en long relay, voor alleen de oudere deelnemers. Suzan K verraste ons door aardig snel te rennen. Het laatste onderdeel was touwtrekken en dit werd een heus spektakel. Eerst de kleintjes tegen elkaar en daarna seniors en als laatste de staf. Onder luid gejuich werden de wedstrijden voltrokken en de verliezers lagen uiteindelijk gestrekt op de grond en winnaars stonden te juichen. Na elke wedstrijd feliciteerden de verliezers de winnaars en zo kwamen aan het eind van de sportdag. Het was ondertussen 16:00 uur we konden terug gezien op een geslaagde sportdag waarin jong en oud deelnam en elkaar aanmoedigde. Aan het eind gingen alle kinderen nog een film kijken (ook sommige van de staf gingen kijken). Wat heel bijzonder was deze dag is, dat we water dronken uit de nieuwe bron. Dit water is van hele goede kwaliteit en draagt dus zeker bij aan de gezondheid van de bewoners in Chawolo. Één van de kinderen van het CDHope huis vertelde ons dat zij veel minder ziek was door het schone water. We bedanken natuurlijk allen die hieraan een bijdrage hebben geleverd.

• 24 Juli 2015 - 23:59

Hans En Matsy:

Mooie verhalen en mooie foto's. We genieten ervan. Wat is het grasveld mooi groen. Dat herkennen we helemaal niet. Pas ingezaaid of de vele regen :).

Groetjes,
    Hans en Matsy

• 25 Juli 2015 - 07:46

Henk:

Dag Hans en Matsy

Het regent bijna iedere avond of nacht, dus vandaar. De mais en andere staan er goed bij. Dat is mooi, want de vorige oogst was slecht en het eten is nu schaars.

• 25 Juli 2015 - 21:27

Ria Van Leeuwen:

Na een midweekje zonnig kamperen (zonder wifi..) is het vandaag thuis stormachtig (bomen zijn omgewaaid), dus hier voorlopig geen zomerweer. Beter om in Chawolo te zijn! Lees dus nu pas de verslagen. Jullie reis had een record lengte zeg, maar gelukkig veilig aangekomen. Prachtige foto van Annika met het meisje ín de zak, moest er erg om lachen.. En Jesper, jouw prestatie is natuurlijk SDO-waardig! Hartelijke groeten aan iedereen!