Woensdag vrije dag en avonturen in de bush - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Woensdag vrije dag en avonturen in de bush - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Woensdag vrije dag en avonturen in de bush

Door: Nellie

Blijf op de hoogte en volg Nellie

29 Juli 2015 | Oeganda, Tororo

Vandaag hebben we een hele dag vrij, dit is voor ons maar vooral voor Annika, Bart en Jesper eindelijk echt vakantie
Nellie doet een wasje en daarna gaan Henk en Nellie op pad . Deze keer gaan we een wandeling maken, maar dan iet richting het CDHhope huis maar de andere kant op.
Als snel zien we Dassan en Sylivia, ze zijn aan het beachballen. Dit spel hadden we voor de familie meegenomen. Ze hebben heel veel lol. Even later zien we een man bij een tafel staan en een aanplakbiljet aan de boom. Zo nieuwsgierig als we zijn besluiten we even een kijkje te nemen. De man begroet ons enthousiast en op onze vraag antwoord hij dat hij hier staat vanwege het registeren van de mannen en vrouwen in Chawolo. Dit moet gebeuren voordat ze kunnen stemmen. De verkiezing is begin volgend jaar. Hij keek op de lijst met foto’s en liet ons een foto zien en zei: “You know this man” en wij keken naar een foto van Tim! We zeiden de man gedag en liepen weer verder.
We zagen heel veel mooie gekleurde vlinders onderweg en vogels. We werden ingehaald door een jongen en die had een koeienpoot in zijn hand, dit was wel een bizar gezicht! Natuurlijk kon Nellie het niet laten om te vragen of ze een foto mocht maken. Even later zagen ze twee kinderen in het gras een spel aan het spelen, een houten bord met kuiltjes en balletjes erin. En ook een paar jonge mannen met een grote vis waarvan we natuurlijk een foto moesten maken, ze vonden dit prachtig. Er spraken er een paar redelijk Engels dus een praatje gemaakt. Er was blijkbaar een koe geslacht want even later kwam er weer een kind voorbij met een kleiner jongentje op de stang en achterop een ……koeienkop en ook de staart van de koe bungelde achter de fiets aan. Ook dit was natuurlijk weer een foto waard!
Gelukkig was het voorbij met alle lugubere dingen en spraken we met een man die een heel eind met ons meeliep en ons uitnodigde om naar zijn huis te komen. We liepen met hem mee en hij riep meteen zijn vrouw en kinderen en er werden stoelen voor ons neergezet. We kregen een rondleiding en hij vroeg of we hem met zijn koeien en daarna met zijn vrouw en kleindochter op de foto wilde zetten, natuurlijk voldeden we aan zijn verzoek. Even later zei hij nog iets tegen een van de jonge vrouwen ( bleek de vrouw van zijn zoon) en zij kwam even later met een kleine baby naar buiten. De baby was een week oud en nog licht van kleur en er zat ook nog huidsmeer op het kleine jongetje.
Heel bijzonder om te zien! We bedankten de familie hartelijk voor hun gastvrije ontvangst.
We liepen nog een stukje verder en werden door drie kleine kindjes aangestaard. We riepen jambo en zwaaide, dat vonden ze wel leuk. Een kindje vond het maar niks en liep snel weg. Aan het einde van de weg was weer een erf en we wilde omdraaien maar we werden enthousiast begroet door een vrouw met haar kind op de rug we gaven haar een hand en stelde ons voor. De vrouw sprak ook redelijk Engels dus we konden ook haar naam vragen. Nellie vroeg natuurlijk weer of ze een foto mocht maken en ze trommelde haar hele gezin op. Ook de pompoenen die ze net neer hadden gelegd moesten op de foto. Een buurkindje liep heel snel weg en daar moesten ze allemaal om lachen, dat ze bang was voor de Muzungu( blanke). Een van de meisjes raakte even snel Nellie haar kuit aan en kneep er zachtjes in. We deden high five als afscheid met de kids en gaven moeder een hand.
Zo vervolgde we snel de weg naar huis want we hadden ook nog een afspraak met teacher Agnes, om op kraambezoek te gaan. Agnes woont nog een heel eind voorbij het CDHope huis, dus we liepen nog een half uur in de inmiddels brandende zon. Agnes zag ons aankomen en begroette ons enthousiast met baby Gideon op haar arm. Ook Vivian kwam naar buiten maar ze was ziek ze heeft malaria. Gezellig gepraat en daarna werd na het geven van de cadeau´s kleding aangetrokken en vroeg ze of we foto’s wilde maken. Het werd een complete fotoshoot. Ook gaven we haar een kaart van haar ”collega” Christine uit Holland. Ze was hier erg blij mee en we moesten de groeten doen (bij deze Christine). Na dit bezoek liepen we weer terug en stopten alleen nog even bij de plaatselijke fietsenmaker. Die het niet kon laten om te vragen om een foto te maken, dit was voor ons natuurlijk geen probleem!
Thuis eerst geluncht en daarna lekker gerelaxt en foto’s van alweer vogels genomen, de vogels hier zijn heel divers en hebben prachtige kleuren.
Henk en Bart gingen het vuil verbranden, want een vuilnis ophaal dienst bestaat hier niet.
Nellie ging verder met het digitaliseren van de bieb. Uiteindelijk hadden we 39 magazines en 57 boeken meegenomen. We wilden nog naar het CDHope huis maar het begon flink te onweren en te regenen. Na het eten werd het knutselen voor morgen voorbereid en we hebben een paar voorbeeld kaarten met zijn allen gemaakt om met de vrouwen te maken voorva.s vrijdag.
Helaas kunnen we geen foto´s meer plaatsen, want het internet is niet top, vandaag nu twee verslagen.

• 29 Juli 2015 - 22:33

Ad En Ank Smit:

Wat maken jullie weer veel mee en ook geweldig wat jullie -nu maar met een paar familieleden- toch allemaal weer doen voor het dorp. Hulde en doe Tim en Wilma en zo nodig anderen de groeten van ons.