Donderdag knutselen en bootavontuur - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Donderdag knutselen en bootavontuur - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Donderdag knutselen en bootavontuur

Door: Nellie

Blijf op de hoogte en volg Nellie

30 Juli 2015 | Oeganda, Tororo

Vanmorgen gingen we met de kinderen hoofdbandjes maken met veren erop. Ja inderdaad de bekende veren van de Plus! Gisteravond hadden we de veren (rood, wit, blauw, oranje) al op de hoofdbandjes geplakt. Hoofdbandjes blijft favoriet bij de kinderen. Begin van de week hadden we ook al zoiets met de kids van Nursery en P1 en de dorpskids gedaan. Er werd toen meteen door de kids van P2 en P3 gezegd dat zij dit ook wilde doen. Ze mochten er eerst stickers op plakken en daarna maakte we ze op maat. Annika begon vast met schminken, een bloemetje op voorhoofd.
De meeste kids wilde niet geschminkt, totdat Annika bij een groter meisje een vlinder op haar gezicht maakte. Toen stonden ze opeens allemaal in de rij. Jesper was vanmorgen de fotograaf, want de kids wilde natuurlijk zien hoe ze eruit zagen! Ze mochten zelf de kleuren kiezen, rood, blauw en geel waren het meest in trek, maar er waren er ook die voor zwart en bruin kozen. Annika maakte bij een heel klein kindje een rode neus, toen Annika met het kwastje richting het gezichtje kwam hapte het kindje naar de kwast. Nellie had een schattig stel jongentjes van 3 a 4 jaar oud die met grote ogen keken, wat ze deed en zelf ook een vlinder op hun gezicht wilde. Toen ze begon met de kwast moest het jongetje erg lachen. Hij had van die heerlijke bolle wangetjes en Nellie kon het niet laten om daar zachtjes in te “knijpen”. Nellie werd beloond met een stralende lach. Ook alle kinderen erom heen moesten er erg om lachen. Het jongetje hield zijn broek vast want die zakte af. Nellie keek snel of ze aan het elastiek wat eruit hing kon trekken om het kleiner te maken, helaas het was vast genaaid dus geen beweging erin te krijgen. Maar Suzan N.( die deze dag geen examen had en dus bij ons zat), wist hier wel iets op. Samen met Annika pakte ze de plakband en rolde deze om het jongetje zijn broek heen! Annika had bij een Innocent een Nederlands vlaggetje op zijn arm gemaakt en je raadt het al: iedereen stond weer om ons heen voor een vlaggetje. Als laatste het parachute spel gespeeld, met Brian( had gisteren zijn toets gedaan en heeft nu vrij tot de uitslag er is) en nog een aantal kids. Eerst de ballen tellen met zijn allen en dan omhoog met het doek en in een keer gingen alle ballen eraf, wat een pret! Henk, Bart en Julius waren ondertussen aan het klussen, alle kasten waren nl. uit de keuken gehaald om schoongemaakt te worden voordat er geverfd gaat worden. Ja, morgen gaan we de ene muur van de keuken verven. Deze is in 2012 door de augustusgroep geverfd. Daarna wat zittingen gerepareerd van de stoelen van de Nursery en een kastdeur van de kast die door Jorn was gemaakt gerepareerd.
Om kwart voor één liepen we weer naar huis eigenlijk veel te laat, want we moesten om twee uur weer op het veld zijn voor onze avontuurlijke boottocht in het moeras. Snel lunchen omkleden en weer op pad. We waren net op weg toen Tim er aankwam en zei dat het ¾ uur later werd, want er moest nog iemand naar de boot zwemmen om deze op te halen! Zo hadden we onverwachts nog even de tijd om rustig te zitten. Om kwart voor 3 vertrokken we naar het CDHope huis en Suzan, Brian en Oscar kwamen ons al tegemoet, want zij gingen ook mee. Bij het CDHope huis aangekomen, stonden tot onze verrassing ook Esther( zij was beetje ziek dus niet naar school) Joy Julius, Brenda en hun zoontje Daan klaar om mee te gaan. Natuurlijk gingen Oboth en Witcliff (nieuwe medewerker voor de property) mee voor de begeleiding. Jesper ging helaas niet mee, vanwege een lichte griep (heerst op dit moment in het dorp). Totaal gingen we dus met 14 personen naar het moeras. Daar aangekomen zagen we de boten, nou ja, een uitholde boomstam. Er lagen plankjes ingeklemd tussen de kanten van de boot. De eerste boot vertrok met vijf personen en de tweede ook met vijf. Oboth hield nauwlettend in de gaten of de boot goed belast werd. In het begin was het wel een beetje spannend maar al gauw hadden we er alle vertrouwen in. Het werd een prachtige overtocht en onderweg zagen wij mooie bloemen en prachtige vogels. Het was gelukt om een ijsvogel waarvan er meerdere rondvlogen op de foto te zetten en nog een aantal andere vogels waarvan we de naam nog niet weten. We kwamen aan de overkant en één boot ging terug om de laatste vier op te halen. Tijdens het wachten aan de overkant hebben we gezellig gekletst en lol gemaakt en ondertussen kwamen ook wat lokale mannen en kinderen die nieuwsgierig waren geworden. In tussen was de laatste boot aangekomen en kon de eerste boot weer terugvaren. Om half zes was iedereen weer veilig terug en konden we terugkijken op mooie tocht. Nellie, Bart en Annika waren intussen al naar het CDHope home om met de kinderen van de Secondary te loomen (armbandjes maken). Een aantal tieners pakte dit al snel op en andere moesten even op weg geholpen worden. De tieners genoten zichtbaar.
Om zeven uur weer terug naar het gasthuis om te koken voor Tim, Wilma, Eugene en Jaimie. We maakte tikka masala met rijst en een koolsalade en Wilma had naan brood gemaakt. De maaltijd was heerlijk en onder het eten konden we gezellig met elkaar praten. Om 22:00 uur gingen we naar bed.