Zaterdag kledingverkoop en kinderprogramma - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Zaterdag kledingverkoop en kinderprogramma - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Zaterdag kledingverkoop en kinderprogramma

Door: Henk en Nellie

Blijf op de hoogte en volg Nellie

01 Augustus 2015 | Oeganda, Tororo

Om 10:15 uur kwam Wilma ons ophalen voor de kledingverkoop voor de kinderen van de middelbare school. Henk was al eerder vertrokken naar het CDHope huis om glas te zetten met Julius. In één lokaal werden de kleding voor de jongens uitgestald en in een ander lokaal voor de meisjes. Iedere student mocht vier kledingstukken uitzoeken en van de vier moesten er drie worden betaald. ( 500 shilling = 17eurocent)De opbrengst komt weer ten goede van de studenten en zal besteed worden aan de afsluiting van het schooljaar. Annika, Nellie en Wilma, Esther Suzan en Miria hielpen de meisjes bij het uitzoeken en afrekenen en Bart, Jesper, Julius, Tim Eugene, Jaimie, Elphas Brian bij de jongens. Nadat iedereen vier kledingstukken had uitgekozen was er nog kleding over en mochten zij nog extra kledingstukken kopen. Het was erg leuk om te zien hoe het er bij de meiden aan toe ging helemaal geen verschil met Nederland. De kleding werd gepast over hun andere kleding aan.
Soms zag je een jurk die wel door 8 meiden aangetrokken werd en uiteindelijk door nummer 9 mee genomen werd. Wat ook erg hilarisch was, was dat 2 meiden op een gegeven moment een lange wijde broek en een met tijgers en ander dieren erop aan trokken en zo als mannen stoer gingen lopen. Natuurlijk hebben we daar een foto van gemaakt. Toen de meiden zichzelf terug zagen moesten ze natuurlijk erg lachen. Soms maakte we een foto zodat ze zichzelf konden zien, want er was geen spiegel. De jongens gingen de broeken in de wc passen. Om 13:30 uur konden terugzien op een geslaagde verkoop, waarbij bijna alle kledingstukken verkocht waren.
Na de lunch gingen we naar de nursery voor het zaterdagmiddagprogramma. We bliezen de ballonnen (van Ben gekregen) op met behulp van een aantal CDHope kids. Elphas en Daan hadden nog nooit een ballon gezien dus die waren super enthousiast. Het programma was enigszins aangepast, nu werd na het bidden en zingen de film Rio getoond. De kinderen, het waren er zo 150, zaten aandachtig te kijken. Bij grappige stukjes werd er luid gelachen. Na de film werden de ballonnen uitgedeeld en kregen ze een spekkie. Het was weer een leuke happening.
We ruimden de matten weer op die we neer gelegd hadden voor de kinderen om op te zitten.
Daarna maakten we de ruimte gereed om met de CDhope kids, staf en fam. Omalla te gaan eten.
Eerst gingen we nog even naar het CDHopehuis om wat te kletsen en Annika en Nellie gingen met de meiden naar hun kamer. Nellie had nieuw elastiek in de broek van Suzan N. gezet en die moest gepast worden. Suzan K. had nog een shirt met een torn en Miria een rok die te wijd was, dus Nellie kon weer aan de slag! Ondertussen had Suzan te centimeter uit het naaizakje van Nellie en ging ze Annika op meten. Annika liet zien hoe wij dit doen(slippers uit, tegen de muur, hoofd recht) en zo werden de meiden opgemeten. Toen Esther volgens de berekening kleiner was dan Suzan N., moesten de meiden vreselijk lachen want Esther is een kop groter! Yason was chapati’s aan het bakken en zijn dochtertje Hope was er ook. Al het eten werd in grote pannen naar binnen gebracht, we waren dan ook met 25 personen. Wilma sprak het gebed uit en daarna gingen we eten.
We aten matoke ( groene bananen die gepeld worden en dan in bananenblad gekookt worden)
pindasaus, stukjes vlees in soort jus, kool met wortel (geraspt en gestoofd) en natuurlijk chapati
(soort pannenkoekjes gemaakt van water zout en meel en gebakken in een flinke laag olie)
Het was allemaal erg lekker, hoewel niet iedereen van ons deze mening deelde
Het eten was erg machtig wij moesten op Bart na allemaal klieken, in tegenstelling met de kids en staf die bijna allemaal voor een tweede portie gingen.
Na het eten lieten we een aantal filmpjes zien van de afgelopen twee jaar. Iedereen keek met veel plezier en soms herkenning naar de filmpjes. Er werd ook heel wat gelachen. Brenda kwam er ook af en toe in voor en dat was sommige best emotioneel.