Uitpakken en ontmoeting - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Uitpakken en ontmoeting - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Uitpakken en ontmoeting

Door: Nellie en Annika

Blijf op de hoogte en volg Nellie

21 Juli 2015 | Oeganda, Tororo

Na lekker uitgeslapen te hebben (8 uur) zaten Henk en Nellie op het terras (vreemde)vogels te spotten. Maar ook wij werden bekeken.
1,5 uur later kwam ook het "kroost"uit bed.
De koffers moesten uitgepakt worden en de spullen gesorteerd.
Het leek hier net een klein distributiecentrum.
Alle spullen waren er goed doorheen gekomen, rekening houdend met 3 x in een vliegtuig gegooid worden! Alleen onze Franse kruiden hadden een flinke deuk opgelopen en een pakje stroopwafels had zo in de knel gezeten dat we deze niet meer weg kunnen geven (sommige onder ons vonden dit heel erg:-) Annika en Nellie liepen een stukje richting het moeras toen Nellie haar naam hoorde roepen. Nellie wist natuurlijk meteen wie dit waren: Ochieng en Patrick.
De vrouwen gingen de cadeautjes voor de CDHope kids en de staf inpakken en de mannen voerde een reparatieklus uit.
Ondertussen viel de regen met" bakken uit de lucht" en werden we met de auto opgehaald door Wilma. We liepen eerst naar de nursery om Tim en Oboth te begroeten en zagen daar tot onze verbazing twee breiende dames zitten! Het blijkt dat regelmatig op de dinsdag een aantal vrouwen bij elkaar komen om te handwerken. Suzan N. kwam meteen ons begroeten. Dit was een heel weerzien want Suzan en haar broer Benja hebben een tijdje bij hun halfzus gewoond en we hadden hen voor het laatst gezien in 2012. Zij zijn al een jaar terug maar wij hadden ze helaas net misgelopen vorig jaar. Na alle kids begroet en geknuffeld te hebben en de cadeautjes uitgedeeld te hebben, gingen we gezellig kletsen. Zo ontmoeten we ook Elphas voor het eerst. Hij woont sinds dit jaar in het CDHope home. Bart, Jesper en Henk praatten met de jongens over sport. Nellie en Annika zaten bij de meiden en deden waar ze het beste in zijn: kletsen. Zo hadden we het over haarkleuren, make up en nog veel meer. We vertelde dat wij normaal een lichte huid hebben en dat wij bruin worden door de zon. Ze snapte eerst niet waarom Nellie een witte plek op haar pols had van haar horloge. Waarop Susan N. vroeg of we ook bruin konden worden van vuur ;)
Annika’s haar werd op zijn Ugandees gestyled. In Uganda maken ze het einde van een vlecht niet met een elastiek vast, maar branden ze het haar ‘dicht’. Gelukkig hebben ze dit niet bij Annika’s haar gedaan  Ook vonden ze het bijzonder dat je met rood haar geboren kan worden. Ze dachten dat dit alleen uit een potje kon komen. Bart zijn haar werd ook lekker aangeraakt. Bart had zijn haar kortgewiekt voor de vakantie en dit voelde natuurlijk lekker zacht. Suzan K vond Bart eerst eng, maar nadat Nellie over Bart zijn bolletje had geaaid durfde Suzan K het ook wel aan. Henk, Bart en Jesper bekeken de nieuwe watertoren en kregen een uitleg van Julius. Julius is de een nieuw lid van de CDHope staff en woont met zijn vrouw en zoontje vlakbij het CDHope huis. Nadat Henk nog maar 5 keer had geroepen dat Annika en Nellie mee moesten komen liepen we weer terug naar het gasthuis. Op de terugweg werden we vergezeld door een paar kinderen. We hebben die avond heerlijk bij Tim & Wilma gegeten. Chefkok Tim had heerlijke ‘kippies’ en maiskolven op de barbecue klaar gemaakt. Wilma heeft versgebakken frietjes gemaakt. Tim en Wilma en de kids kregen wat cadeautjes en we hebben gezellig zitten praten. Om half 12 gingen we terug naar het gasthuis om daar lekker te gaan slapen.